Ennen muuttoa kaikki omat paperini ja eläinteni paperit olivat kahdessa kodinkansiossa ja yhdessä pikkukansiossa olohuoneessa olevan Hemnes-lipaston keskilaatikossa. Tässä kodissa kyseinen lipasto muutti kuitenkin makuuhuoneeseen ja täyttyi pikkupeleillä, ja viime elokuusta asti paperini ovat eläneet kiertolaiselämää. Koska en ole saanut aikaiseksi pysähtyä miettimään niille lopullista paikkaa, kansiot ovat pyörineet milloin missäkin: Jussin työpisteellä, bunkkerissa, eteisen kaapissa, olohuoneen sohvapöydän alatasolla... Tästä on luonnollisesti myös seurannut se, että paperihomma on alkanut levitä käsistä. Koska aiemmin kaikille papereille oli olemassa yksi tietty laatikko, silloinkin kun en jaksanut heti mapittaa papereita oikeaan kohtaan oikeassa kansiossa, nostin ne edes oikeaan laatikkoon kansioiden päälle. Nyt kun kansiot ovat seilanneet, irtopaperit ovat seilanneet vieläkin pahemmin. Vietettyäni viime aikoina turhan paljon aikaa selaillen pöydänkulmille, pelihyllyyn, yöpöydälle ja muualle kertyneitä paperipinoja etsiessäni jotain tiettyä paperia, tulin siihen tulokseen, että paperihommat on pantava uudelleen kuntoon.
Uusi mappihylly asianmukaisella kissapatsaalla |
Lähestyvän koulupaikkahaastattelun myötä homma luonnollisesti alkoi todistuskansiosta, johon sain viimein lisättyä myös viime kesäkuussa saapuneen todistuksen Yrittäjän ammattitutkinnosta. Viime viikonloppuna sain viimein aikaiseksi kerätä kaikki reilun puolen vuoden eläinlääkäripaperit, viime asunnossa seinällä olleet kunniakirjat ja muut ei-vielä kansioon ehtineet dokumentit ja yhdistettyä ne eläinkansioon - tai oikeastaan kansioihin. Yksi iso syy eläinpaperien kaaokseen kun alkoi olla, että frettien kodinkansio oli jo ääriään myöten täynnä, joten sinne oli hankala lisätä mitään. Niinpä yksi kodinkansio vaihtui kolmeen kunnon mappiin, joista yhteen tuli frettien paperit, yhteen muiden eläinten ja kolmanteen kuolleiden paperit. Freteillä meillä kertyy näyttelyiden myötä eniten paperia, miksi ne saivat oman kansionsa. Muiden kanssa paperia tulee lähinnä eläinlääkärikäynneistä, kauppakirjoista, kasvattajatodistuksista yms. Nyt kyllä hieman harmittaa, sillä papereita järjestäessä huomasin, että Mallun rekisteritodistus ei ollut frettien kodinkansiossa, jossa sen kuuluisi olla. Niinpä pelkään, että se on päätynyt johonkin varmaan talteen odottamaan mapittamista, eli on pahimmillaan jossain pohjattomassa mustassa aukossa, josta mikään ei palaa enää päivän valoon. Mikäli emme saa taiottua sitä esiin edes siinä vaiheessa, kun Jussikin saa käytyä kaikki omat paperinsa läpi, täytyy selvitellä, saisimmeko tilattua uuden.
Ruttu ei ymmärrä miksi uudet hyvät kissanpesät sijoitettiin huligaanihuoneeseen |
Mutta koska papereiden järjestäminen uudelleen kansioihin ei vielä yksinään poistanut alkuperäistä ongelmaa, haettiin siihen eilen ratkaisu Ikeasta. Frettihuoneeseen haettiin yksi korkea Kallax-hylly, josta kaksi alinta hyllyä varattiin pesille, kolmas siivoustarvikkeille ja neljänteen eli ylimpään tuli tukikohta papereille. Tietenkin paperien sijoittamista frettihuoneeseen voi pitää jossain määrin uhkarohkeana ratkaisuna, mutta hyllyyn saa vielä tarvittaessa lisävarusteina taustalevyn ja oven. Eikä meillä muutenkaan ole asunnossa muita täysin eläinvapaita huoneita kuin vierashuone.
Nyt homma alkaa olla jo aika hyvällä mallilla, mutta keskittämistä ei olla saatu vietyä vielä täysin loppuun. Jussin eläinpaperit kun ovat vielä useammassa eri sijainnissa, joista nekin siirretään muiden eläinten kansioon sitä mukaa kun Jussi saa omaa paperiprojektiaan eteenpäin.
Hih, teillä päädyttiin ihan samaan ratkaisuun kuin meilläkin. Kallax hyllykköön, missä muutama nukkupesä. Tää taitaa siis olla toimiva ratkaisu monessa eläintaloudessa.
VastaaPoistaNuo pesät tekevät tästä kyllä ihan ehdottoman eläintalouden hittihyllyn.
PoistaMeillä on papereille kahden kerroksen taktiikka. Sellaiset paperit, mitä haluaa omistaa, mutta joita tarvitsee hyvin harvoin (yo-todistus, yliopiston todistus, terveyspaperit, pankkisopimukset jne.) ovat kaapin ylähyllyllä, mihin ei yllä ilman tuolia. Useammin tarvittavat paperit (laskut, veropaperit, työnhakuun liittyvät asiakirjat jne.) ovat toisessa paikkaa läjässä käden ulottuvilla ja siivoan ne säännöllisesti, enimmäkseen roskiin/tuhottavaksi.
VastaaPoistaOnneksi paperin määrä vähenee koko ajan!
Itsekin pitäisi saada aikaiseksi perata kodinkansio kriittisesti läpi, ja takistaa ettei se ole niellyt mitään sellaista, jota ei ole tarve enää säilyttää. Omillaan asumisen aikana moni sellainen asia, jonka sopimukset alunperin arkistoin (kännykkäliittymä, vakuutukset yms.) ovat tosiaan muuttuneet nykyään sähköisiksi, ja löytyvät siten muualta.
Poista