Nutella oli kesän aikana vanhentunut paljon. Lihakset ja rasvakerros olivat alkaneet hävitä, mutta mummon vauhti ei osoittanut hiljenemistä ennenkuin nyt lauantaina. Sitten se kävikin hyvin äkkiä. Tänään aamupäivällä mummon liikkuminen oli vain paljon aiempaa vaikeampaa. Silti pää yhä tahtoi mennä, ja alakertaan oli päästävä tekemään normaali tarkastuskierros. Kävelin sen mummon vierellä, koska mummoa ei todellakaan olisi enää uskaltanut päästää yksin rappusiin. Samalla huomattiin että mummo oli täysin kuiva, ja nostimme mummon vesikupille juomaan. Mummo joikin hyvällä halulla, ja palasi monta kertaa uudelleen kupille juomaan, mutta nestetasapaino ei ottanut korjaantuakseen.
Annoimme Nutellalle aamupäivällä yhden annoksen kipulääkettä, jotta näkisimme onko sillä vaikutusta mummon liikkumiseen. Samalla aloimme kuitenkin jo keskustella siitä, kumpaan Turun alueen päivystävistä lähdetään, mikäli mummon vointi ei käänny selvästi paremmaksi tai se huononee. Vaikeamman liikkumisen ohella mummo alkoi näyttää myös ihan eri tavalla väsyneeltä kuin aiemmin. Se saattoi katsella tarhan tai jääkaapin suuntaan, mutta ei enää lähtenyt tyylilleen uskollisesti kipittämään niille turbovauhtia.
Sitten ystävä jolta olimme kyselleet yhtä asiaa toiseen päivystävään liittyen laittoi viestiä, että heillä olisi kotona eutanasialääkkeet ja voisivat auttaa illalla mummon matkaan, jos tilanne menee siihen. Siinä kohtaa alkoi olla aika selvää, että tästä ei enää kipulääkkeillä noustaisi, vaan että nyt oli aika. Nostin mummon syliin ja paijailin häntä kun odoteltiin ystäviltä viestiä heidän kotiutumisestaan. Silloin siskontyttöni tuli keittiöön, ja mummo päätti juosta jääkaapille vielä kerran, sillä siskontyttö oli yleensä helppo ylipuhua antamaan lohitahnaa. Temppu onnistui nytkin, ja mummo oli jääkaapilla tahnan kimpussa, kun Jussi sai viestin, että voisimme lähteä tulemaan.
Päätös oli yhtäaikaa hyvin helppo ja äärettömän vaikea. Tavallaan näitä hyvästejä oli ehditty tehdä jo jonkin aikaa, kun muutos mummon yleistilassa oli ollut niin selvä, vaikka lopullinen kunnonheikkeneminen tuli lopulta hyvin nopeasti. Olin jo viime sunnuntaina todennut, että ellei näkisi miten virkeä mummo on, niin eutanasia olisi mummon kuntoluokan perusteella ehkä jo aiheellinen. Mutta niin kauan kuin mummo selvittää portaat Jussiakin nopeammin, en osaa olla vielä kauhean huolissani, vaikka ihmettelinkin, millä ihmeellä mummo enää liikkuu, kun lihakset olivat hävinneet niin tyystin.
Kuitenkin mummo sai lähteä aika saappaat jalassa. Vaikka alakerran aamukierto kylppärin lattiavesineen ja matelijahuoneen läpikäynteineen sujui normaalia hitaammin, se tehtiin. Samoin huolehdittiin että lohitahna päätyi jääkaapista mummonäädän suuhun. Perille päästyä mummo sai nukahtaa syliini. Tästä nuorempien täytyy sitten jatkaa.
Minua hajottaa vähän myös se, että vappuna saatettiin matkaan Löllö ja nyt juhannuksena Nutella. Samalla olisin valmis antamaan aika paljon, jos seuraava surunäytelmä olisikin vasta jouluna. Mutta pelkään että hyvästit lähestyvät myös kahden mummokääpiörotan kohdalla. Mutta koetan olla itkemättä heitä vielä, kun he vielä ovat täällä. Yksissä itkuissa kerrallaan on tarpeeksi.
Hyvää matkaa Rose's Gamora "Nutella"
11.5.2018 - 20.6.2026



































